onsdag 25. juni 2008

Amerika-babyens sovepose


A skal ha baby. Og i USA får ikke babyene ligge med dyne. De må ha sovepose. Men A er slett ikke fornøyd med utvalget av soveposer i hjemlandet sitt. De er enten i bomull eller polyesterfleece, og er tungt innsmurt i skumle flammehemmere. A er oppgitt over sine landsmenn. A vil ha ull, som den fornuftige person hun er. Og helst ull som kan vaskes i maskin.
Der kom jeg inn i bildet.
En gammel ullgenser er tovet i maskin, og sydd til en lang, varm sovepose. A ville egentlig ikke ha ermer på posen, men jeg var litt bekymret for sikkerheten. Kompromisset er lukkede armer som kan sprettes opp med en gang eller ettersom baby vokser. Den er ekstra lang, også med tanke på at baby skal vokse. Nederst skal jeg fest trykknapper for lette nattstell. Jeg håper bare ikke den er for trang.
Planen var å sy alle sømmer med synlig overlocksøm. Men når man syr på lykke og fromme, full av gode ideer, dukker problemstillingene opp i fleng. Jeg kunne for eksempel ikke sy sidesømmene på den måten, for da ville jeg sy den helt sammen til det ugjenkjennelige. Glidelåsfot og overlocksøm er heller ingen heldig kombinasjon kom jeg frem til før jeg forsøkte. Kanskje burde jeg likevel festet glidelåsen med overlocksøm og vanlig fot -- eller i hvert fall festet glidelåsen med rettsøm først for så å gå over med overlock og dermed feste den bedre. Nu vel. Jeg ville latt min egen baby bruke den, i hvert fall.
Fargen er mer oransje enn den ser ut til. En blanding av murstein og tomat, vil jeg nok beskrive den som.

Ingen kommentarer: