søndag 10. juni 2012

Vårjakke På høy tid med litt...etterregistrering? I vinter sydde jeg faktisk min første kåpe. Det var litt av et prosjekt, antagelig ikke verdens beste idé for en slurvete dame å koble to forskjellige mønstre sammen med fullstendig manglende erfaring i kåpefaget. Den ble faktisk brukelig. Om enn full av feil. Faktisk så brukelig at jeg i påsken bestemte meg for å fikse vårjakke til meg selv også. Tok tog og buss til Stoff og Stil, handlet i vei og klippet og sydde. Sømteknisk ble resultatet bedre enn med kåpen. Jakken min er full av fine detaljer som dobbelsømmer og kanter gjemt i skråbånd. Men mens kåpen ble i romsligste laget, ble jakken litt for smal over skuldrene. og litt for kort i ermene. Jeg vet ikke helt hvordan det skjedde. Men den er i bruk, i hvert fall. Mønsteret er en kombinasjon av et Burdamønster på en ganske rett opp og ned kåpe, og kragen fra kåpen i Sew Serendiptiy-boken. Kragen er utroilig søt og kledelig, men jeg kmommer aldri, aldri, aldri til å kle noe som ligner raglanermer. Derfor måtte jeg være kreativ. Lommene, som nesten ikke er synlige på bildet, er to sirkler som jeg brettet litt ned for å gi illusjonen av en lommeklaff. Og stoffet? Marineblå stretch twill fra Stoff og Stil.

Ingen kommentarer: