søndag 22. mai 2011

Vogue 1027 -- take two

Siden jeg sydde den svarte kjolen min for tre uker siden, har jeg bodd i den, akkurat som jeg håpet. Naturligvis skryter jeg uhemmet av at jeg har sydd den selv, men i de få tilfellene jeg glemmer å gjøre det, får jeg faktisk komplimenter som "typisk deg," og "så fin og klassisk."
Naturligvis måtte jeg ha en til. Minst. Jeg begynte med en rød. Og har lært diverse ting, noe som gjør at jeg noterer meg denne som et brukbart læringsforsøk mer enn en drømmekjole.

Det finnes nemlig viscosejersey og viscosejersey. Denne, kjøpt for en slikk og en ingenting på http://www.fabric.com/, er betydelig tynnere, lettere og mindre stretchy enn den deilige fra Stoff og Stil.
Det gjorde at den var en god del vanskeligere å sy pent i, og at sluttresultatet, til tross for at det er klippet etter nøyaktig samme mønster, er bittelitt trangere enn jeg skulle ønske, der den svarte nesten er litt stor.

Andre erfaringer er følgende:

1. Når man overlocker en innoverkurve, sørg for guds skyld å følge godt med, så jeg ikke kutter inn i stoffet som faktisk skal være igjen på kjolen. Heldigvis kunne jeg folde hullet inn i halslinningen, så liten reell skade skjedd.

2. Å sy med tvillingnål er både lettere og vanskeligere enn jeg trodde, og ekstra utfordrende i så tynt stoff som dette, da stoffet, hvis jeg ikke passet på, buklet seg mellom nålene. Samtidig sparte tvillingnålsyingen en masse tid, siden jeg slapp å sy en del stikninger to ganger.

3. Beltet er penest hvis man syr de endene som skal knytes og henge ned sammen dobbelt, fremfor å bare falde dem slik mønsteret sier.

4. Når skjørtet skal syes sammen med toppen og beltet, hold skjørtet i det øverste laget, men pass godt på at ikke noen av lagene under krøller seg. Da jeg sto opp i dag, oppdaget jeg en dobbeltsying som heldigvis var lett å sprette opp og reparere.

5. Skjørt som er skråklippet skal henge minst et døgn før de faldes nederst. Det glemte jeg, men siden jeg brukte rullefald, har jeg bestemt meg for at det er helt greit.

6. Rullefald i tynt stoff blir fantastisk fint. Å sy det langs en utoverkurve er easy peasy hvis jeg holder øyet på nålen fremfor kniven, så jeg forsikrer meg om at nålen hele tiden har stoff å sy i.

Som sagt, denne versjonen har mangler. Men med tanke på at kostnaden var 200 kroner (inkl. porto!) og tilsammen 4,5 timer av min dyrebare tid, hvorav en halvtime foregikk på gangen mens jeg ventet på at L skulle sovne, har jeg gjort mer dyrkjøpte erfaringer, og mislykte klesinvesteringer.

Nå vet jeg enda mer om hva som kan gå galt neste gang jeg tar frem mønsteret.



Since finishing my not so liittle black dress three weeks ago, I've lived in it. Just like I hoped. I brag shamelessly about it, but even in the rare instances I forget to mention I made it myself, I get compliments like "Just your style" and "pretty and classic."
Of course I had to make another. At least one. I started with a red one. And learned several lessons - enough to write this dress down as more of an experiment than a dream dress -- though I've happily used it too.

Lessons learned:
1) All rayon knits are not the same. This one, from http://www.fabric.com/, is thinner, flimsier and less stretchy than the luxurious rayon jersey from Stoff & Stil. It's much more challenging to cut into and sew nicely -- and the end result is almost a little too short across the bust.

2) When overlocking around a sharp inward curve, be attentive, for goodness' sake, so you don't cut into the fabric where you shouldn't. Luckily I was able to hide the hole in the hem along the neckline. On the other hand, and somewhat counter to the preceeding advice: When overlocking along a curve, keep your eyes on the needle, not the knife. Worked like a charm on the actual hem.

3) Sewing with a twin needle is both easier and harder than sewing two rows of topstitching. The distance between the seams will be more even, but it's a challenge to keep the fabric between the two seams from buckling up.

4) The belt will look best if the wide tie ends are actually folded double lenthwise and sewn together.

5) Skirts cut on the bias are supposed to hang for at least a day before hemming. I forgot and disregarded this completely, but it seems to have worked out ok.

All in all, not perfect. But considering the total cost of the dress was around $35 and 4,5 hours of my precious time (including 30 minutes of hand basting while waiting for my daughter to fall asleep), I would have to say I've had more unsuccesful adventures in both sewing and shopping. Though it's not perfect, I've had lots of retail wear with a worse fit.

1 kommentar:

Elinblu sa...

Utrolig fin! Jeg er imponert.