lørdag 25. juni 2011

Garantert granny-chic

Det er så gøy, med litt skamløs imitasjon. Særlig fordi det jeg trodde jeg imiterte for mitt indre øye, ved nærmere øyesyn ikke er akkurat så fint som jeg trodde det var, og at min versjon i mine øyne er mer mitt ideal.
Inspirasjonen denne gangen er den fabelaktige Dottie Angel (http://www.dottieangel.blogspot.com/). Jeg er helt forelsket i stilen hennes, men hverken kan eller vil etterape den til minste detalj. Hun har et fantastisk blikk for blekede, grumsete farger, foreldreløse skatter og nyskapning av bestemorsfiller.
Da hun nylig hadde sydd seg en sommerveske, følte jeg plutselig at jeg også måtte ha en. Nesten helt og akkurat lik.
Jeg gravde meg gjennom stoffbunkene, og fant omsider noe som kunne oppfylle min visjon. Litt nytt: Amy Butler og Denyse Schmidt. Noen biter av amerikansk vintagesengetøy som egentlig skulle bli en quilt, og som ble til en mengde andre ting isteden. Enda noen gamle biter av en psykedelisk retrostoffprøveskatt min venninne Solveig kom trekkende med. En gammel lingardin fra Ikea. Og så, kronen på verket, et par blondebrikker som jeg ikke lenger er 100 prosent sikker på hvor kommer fra, om det er Fiffi, Alethe eller fandens oldemor via loppemarked som opprinnelig eide dem. Uansett har de fått nytt liv i min sommerveske.


A bit of shameless imitation can be so much fun. In this case, the indominable Dottie Angel (www.dottieangel.blogspot.com). Part of the fun is the fact that while I imagine I am completely copycatting someone else's style and vision, the end result is still quite different from what I tried to imitate.
Dottie Angel has an infallible retro chic style I neither can nor wish to imitate completely. But I fell in love with her summer tote, and wanted to make my own.
After rummaging through my piles of scraps, I came up with the following: A remnant of an old Ikea linen curtain. Some Amy Butler, a piece of Denyse Schmidt. A couple of genuine retro fabric samples from a treasue my friend Solveig dumped on me. Some vintage bed linen originally intended to become a quilt, but was used for several other projects. And of course, a couple of lovely little lace doilies from at least one granny; I just can't remember exactly which ones.











1 kommentar:

Maren sa...

du...eneste grunnen til at din veske ikke når helt opp er at i "den andre bloggen" så er alt fotografert med nymalt hvit clean bakgrunn. Jeg mener deffinnitivt ikke du skal male dør og husvegger hvite.. Jeg synes bare du skal være SUPERFORNØYD med vesken din... og for å være helt ærlig synes jeg mange av tingene du lager er minst like fine som i "den andre bloggen" så det så (og du vet at jeg ikke sier det om jeg ikke mener det)