torsdag 10. september 2009

Ferdig!

Sengeteppet er endelig ordentlig ferdig! Jeg er stolt og fornøyd, og Lille Lu likte det så godt at hun helst vil ligge oppå det og sove. Hver kveld ser vi på og snakker om detaljene: Rumpetroll, frosker, hester og blomster.
Frihåndsquiltingen ble fin foran, så som så bak. Men pytt, pytt. Det er første gang jeg gjør det, og det var nok i overkant ambisiøst å gjøre det på et så stort prosjekt for en nybegynner. Ganske tungt for armer og skuldre var det også, så det blir nok en stund til jeg frihåndsquilter et så stort teppe igjen. Mindre ting, derimot....
Hver eneste fargede bit er sydd på med en egen søm, altså 12 forskjellige. Fint og krinklete ble det selv om jeg ikke har turd å vaske det ennå. Sjokkrosa og hvitt var kanskje ikke verdens smarteste kombinasjon? En prøvevask med lapper i samme stoff tyder på at Stoff og Stils bomullslerret er sjokkerende fargebestandig, men vil det gjelde med større mengder? Må kjøpe colourcatcher.


Noen av lappene har fått brodert en strofe fra passende barnesanger.



Egentlig skal man maskinsy kanten på forsiden, brette bak og avslutte for hånd. Men sorry. Det tar tre kvelder, minst, altfor mange Ibux og for store sjanser i forhold til håndhelsen min. Derfor brukte jeg en veldig tydelig og kraftig siksak isteden. Jeg liker det.




1 kommentar:

Therese sa...

Fy søren så flink du er!!
Ikke noe rart at lille skjønningen ville ligge oppå teppet vel? :)