fredag 25. juni 2010

Så bygger vi den opp igjen

Jeg hadde jo ikke planlagt å gå så grundig til verks, og hadde ikke strie. Isteden brukte jeg det nærmeste jeg hadde, et grovt linstoff fra Colefax & Fowler, sikkert full helligbrøde, siden det egentlig er et überdyrt stoff. Ingen skal si jeg ikke satser på kvalitet. Jeg brukte de gamle stiftene om igjen, og slo det stramt over spiralfjærene.

Så juksa jeg littegranne. Jeg hadde ikke utstyr, overskudd eller for den saks skyld ferdigheter til å plukke mellomputen av strie fra hverandre og sy en ny. Siden den fortsatt noenlunde holdt fasongen, hull til tross, fylte jeg bare på med litt fiberfill på undersiden, og pakket den godt inn i svart bomullslerret. før jeg dels brukte stiftepistol, dels hamret den fast med møbelstifter til rammen.

Så var det tid for klipp og lim. Jeg hadde ikke undersøkt nøye nok hvordan stoffet lå over stolen, ei heller var jeg helt sikker på om jeg ville bruke bare ett eller flere forskjellige stoffer på den, da jeg bestilte en bunke av Heather Ross' nyeste stoffer: Far Far Away 2. De er helt nydelige, og fordi de er 25 prosent lin, er de litt stivere og kraftigere enn vanlige quiltestoffer.
Det viste seg at jeg burde hatt en lengde på 1,20, ikke bare noen og nitti cm. Men syverkstedet vet råd, og skjøtet litt her og der: Først i bakkant, og så brukte jeg også maskinen til å sy på sidestoffene, siden jeg var lite lysten på å håndsy dem fast til stolen.
Så begynte jeg å stifte....og oppdaget heldigvis før det var altfor sent at jeg hadde glemt å legge på topp-stoppingen. Noen stifter måtte opp igjen, men jeg ble ikke altfor forsinket. Det var bare å stramme stoffet passe mye, og stifte her og der. Der det ikke ble helt pent eller tett nok med stiftepistol, brukte jeg gammeldagse møbelstifter, igjen. Noen skrukker her og der ble det, men alt i alt? Nok en gang veldig stolt. Eneste som mangler nå, er et pent pyntebånd til å skjule stiftene i ryggputen og å markere skillet mellom sete og sider.



Ingen kommentarer: