søndag 6. juni 2010

Mitt liv som møbeltapetserer -- nesten

Jeg er ikke helt sikker på hvor disse stolene kommer fra. Jeg kan ikke huske dem fra mine besteforeldres hjem. Men et eller annet sted i den slekta dukket det for ganske mange år siden opp to kvalitetsstoler fra 40 eller 50-tallet, med et trekk som i dag nok kan betegnes som herlig retro, blomstrete i brunt, gult, grønt. Ikke at det passet inn hos meg før: Stolene har levd under laken og tepper, og den heldige ene fikk et hvitt hjemmesydd trekk som faktisk var det første jeg sydde på symaskinen min for seks år siden. Og nå begynte jeg faktisk å se skjønnheten i de opprinnelige trekkene. Det var bare det at de var slitt, faktisk hullete et par steder. Og lilla og rosa fløyel levert på døren fra Fabric.com var enda riktigere slik stuen blir nå.
Det har vært et plundrearbeid. Perfekt blir det ikke, på stoler som burde vært strippet og tapetsert istedenfor å ha løse trekk. Men bedre. Definitivt bedre. Særlig nå som stuen omsider er fri for store mengder lilla og rosa lo.

Ingen kommentarer: