fredag 25. juni 2010

Tillit i storbyen

En gang hadde denne stolen en tvilling. Men den begynte å skrante allerede på 80-tallet. Jeg tok dem med meg begge to likevel, til mitt første hjem hjemmefra i Norge. Den som drysset halm, fikk bare et lite stykke stoff festet med tegnestifter under seg, og det gikk fint, det. I noen år og gjennom et par flyttinger. Men sånt er jo ikke god stolpleie, og sakte, men sikkert, klappet den ene stolen fullstendig sammen. Den gikk rett og slett i biter.
Men denne ble med videre, til huset vi bor i nå. Rimelig skranglete, men det var liksom stolen min, arvet fra en eller annen slektning på Vestlandet.
Men nå var også den kommet til punktet hvor det var reparer eller dø. Åtte av ni gjordbånd hadde gitt etter og løsnet, og jammen hadde ikke denne begynt å drysse også.

Men jeg har ingen møbeltapetserererfaring. Ikke sånn hammer- og spiker og konstruksjonserfaring. Likevel. Hva hadde jeg å tape? Å reparere den profesjonelt tror jeg bare ikke den var verdt.

Men hvor får man tak i sånne ting som gjordbånd og stifter og strie? Ikke så lett.
Research viser at Stoff og Stil er den beste kilden.
Den nest beste, eller faktisk beste, siden jeg slapp å dra til Drammen, er en snill møbeltapetserer. Jeg vet om en. Men jeg visste ikke hvor snill hun var.

Da jeg ringte for å spørre om hun kunne selge meg gjordbånd, sa hun ikke bare ja. Hun sa jeg trengte en gjordbåndstrammer også, hadde jeg det? Nei. Det er nemlig ganske dyrt, sa hun, på telefonen til meg, en fremmed kvinne, Så du kan godt få låne en av meg.

Vikaren hennes slapp meg inn i lokalene og ga meg attpåtil opplæring i hvordan stramme og feste båndene. Da var det bare å gå til verks.

Planen var å stramme bånd, lime hullet i bunnstrien med gaffatape, for så å trekke den om. Som man kan se av bildet, har tidens tann og utallige katters klør gjort sitt med trekket.

Jeg var dum nok til ikke å ta bilder av HVOR ille det så ut under før jeg begynte. Men sånn ble det!
Jeg var så oppspilt over hvor nytt og fint og nesten proft det så ut at jeg sov dårlig i natt. Møbeltapetsering er i sannhet tilfredsstillende håndverk.


Ingen kommentarer: