søndag 9. august 2009

Bare litt besatt




Som kanskje har blitt tydelig denne sommeren,. har jeg -- i likhet med mange andre -- utviklet en svak besettelse av Heather Ross. Jeg har hatt et stykke stoff designet av henne i et par år uten å bruke det til annet enn et pennal, men så kjøpte jeg boken hennes. Som til tross for enkelte feil, er den lekreste og mest fristende syboken jeg har.



Og da jeg begynte å google henne og profjektene fra boken, oppdaget jeg stoffene for alvor. De er humoristiske, søte og barnslige ute å bli sukkersøte, de kan lett brukes av voksne med et glimt i øyet.



Problemet med Heather Ross er imidlertid at stoffene hennes er hetere enn varmt hvetebrød. De er nemlig i ferd med å gå ut av produksjon. En ting er tidligere kolleksjoner. En annen ting er det som har skjed i hobby- og syverdenen de siste par årene. Ross solgte nemlig sitt eget selskap hvor hun designet både stoffer og pysjamaser, og undertegnet en karanteneavtale hvor hun ble avskåret fra å designe klær i en viss periode. Hun skulle konsentrere seg om å designe stoffer.



Problemet var bare at stoffbusinessen har eksplodert siden da. Verden er full av damer som syr ting for salg av Heather Ross-stoffer, og dermed blir karantenen utilsiktet brutt, og Heather Ross har etter sigende fått forbud mot å lansere flere stoffer. Kolleksjonene hennes vil heller ikke bli trykket opp i nye opplag, og da blir det rift om det som er igjen.


De mest ettertraktede stoffene fra serier som "West Hill" og "Lightning Bugs" er knapt å oppdrive i annet enn småbiter, som koster 100 kroner stykket, og vel så det. I meste laget, spør du meg.


Jeg kan klare meg uten folkevognbusser og apachesykler. Gullfisker også.


Men disse to stoffene måtte jeg bare ha mer av da jeg så hvor fort det jeg hadde forsvant. Jeg, som hverken er heste- eller hundemenneske, bare MÅTTE ha oransje hunder og grønne hester. Jeg fant ett sted som hadde oransje hunder som metervare. Og en dame som solgte de grønne hestene i metervis til en grov underpris. Jeg kjøpte og bestilte.


Men er det uetisk av meg å ikke si til hestedamen at hun glatt kan ta det dobbelte for stoffet sitt nå som jeg har sluppet unna med å betale for lite?

Ingen kommentarer: