søndag 2. august 2009

Endelig quilter jeg!












Det var det jeg egentlig ville. Helt siden jeg i studietiden skulket lesing og vandret rundt i amerikanske bruktbutikker og siklet på antikke quilter i falmede pasteller som studielånet ikke rakk til, har jeg drømt om og planlagt å lage min egne, vakre sengeteppequilt.

Men har det blitt noe av?
Ikke før nå.
Min mangel på tålmodighet og nøyaktighet har hindret meg, inntil jeg oppdaget http://www.filminthefridge.com/. Plutselig skjønte jeg at en quilt kan bli helt fantastisk selv om den ikke består av titusen bittesmå lapper. Og så satte jeg igang.

Begge disse quiltene er ca 140x200. Den fargesprakende er satt sammen av 12 fat quarters av Anna Maria Horners "Good folks"-kolleksjon, og har bakside av et gammelt laken. Enkelere kan det ikke gjøres.

Den brune er litt mer komplisert. Jeg har sydd lappestrimler inn i brukt lerret, og lagt en lappestrimmel oppå det oransje baksidestoff jeg vet det er en sykroker som kjenner igjen. Der har jeg også forsøkt å bruke en av quiltesømmene mine.

Jeg har ikke helt hatt nerver til å forsøke meg på frihåndsquilting ennå, så derfor har jeg bare sydd striper og ruter på langs og tvers. Men de er så fine! Og de gjør terrassen vår til et enda finere sted.

Ingen kommentarer: