onsdag 26. august 2009

Hva man ikke trenger...

Hva i all verden har dette med søm å gjøre?

Jo, slikt må til hvis man skal quilte på ordentlig. Sist jeg lagde quilter, fomlet jeg noe vanvittig på måfå. Siden har jeg lært mangt og meget på internettet. Det er nemlig ingen enkel sak å sette sammen så store stykker stoff uten rynker og bølger. Først taper man fast bunnstykket så tramt man klarer til gulvet. Ikke bruk scotchtape. Det holder ikke på stoffet. Her er bred maskeringstape min nye venn. Bakstykket bør være noen centimeter større enn forstykket for å sjekke at det hele blir ganske rett.

Så legger man quiltevatt og toppstykke så glatt man kan oppå. Ordentlige quiltere bruker en masse sikkerhetsnåler for å feste lagene til hverandre, noen bruker spraylim som vaskes ut, jeg er en quiltesjuske og har kjøpt metervis med klebende quiltevatt som kan strykes fast.

Da jeg strøk, var jeg nøye med å stryke fra midten og ut. Det er mulig jeg ikke var tålmodig nok med jernet, for begge lagene satt ikke like godt fast, men selv uten varme er denne fine vatten litt klebrig, så jeg tok sjansen på at det i hvert fall gikk bedre enn sist gang.


Ingen kommentarer: